Burger! Pomyślisz, że jak można jeść cos takiego. Jednak tak mocno przetworzona żywność doczekała się swojej zdrowej alternatywy, którą możesz przygotować w swojej kuchni. Pokochasz je tak samo jak twoja rodzina a w szczególności dzieci.

 

 

 

 

 

Burger z indyka z cukinią i marchewką

Mięso podobnie jak ryby zakwaszają organizm. Jednak podawanie ich z dwukrotną większą ilością warzyw pozwala na uzyskanie neutralnego/ lekko zasadowego środowiska. W szczególności właściwej gospodarce zasadowo-kwasowej sprzyja pieczony burak oraz natka pietruszki.

Składniki

na 2–4 porcje

 150 g mielonego mięsa indyczego (z indyka zagrodowego!)

 0,5 małej cukinii

 1 mała marchewka

 0,5 czerwonej cebuli

 0,5 łyżeczki mielonych nasion kopru włoskiego (opcjonalnie) lub suszony koperek

 szczypta kurkumy

 szczypta curry (opcjonalnie)

 1–2 ząbki czosnku

 3–4 łyżeczki mielonego siemienia lnianego

 0,5 łyżeczki mielonej kolendry

 sól morska lub himalajska do smaku

 2 łyżki posiekanej drobno natki pietruszki

 0,5 łyżeczki octu balsamicznego (opcjonalnie)

 

Do serwowania

✓  kilka cienkich plastrów jabłka

 1 czerwona cebula

✓  liście sałaty rzymskiej lub innej

  1 pomidor

  plaster grillowanej cukinii

  1 pieczony burak

  sos pietruszkowy

 

Przygotowanie

 

Mięso dopraw solą, dodaj drobniutko pokrojoną cebulkę, starty lub przeciśnięty przez praskę czosnek oraz przyprawy. Wymieszaj dokładnie dłońmi albo drewnianą łyżką.

Cukinię przekrój wzdłuż i odetnij gniazdo nasienne, zetrzyj razem z marchewką na drobnej tarce. Dopraw delikatnie solą, a po kilku minutach odciśnij mocno wodę i przełóż warzywa do miski z indykiem. Wsyp siemię lniane i natkę pietruszki. Wymieszaj, aby powstała jednolita masa i zwilżonymi w zimnej wodzie dłońmi uformuj kształtne burgery, układając je na blaszce wyłożonej pergaminem.

Rozgrzej piekarnik do temperatury 190°C i piecz w termoobiegu przez około 25 minut. Po upływie 20 minut możesz przełączyć piekarnik na grillowanie. Natnij lekko burgera na środku i sprawdź, czy się upiekł. Jeżeli uznasz, że jest niedopieczony, pozostaw burgery w rozgrzanym piekarniku jeszcze na 5–10 minut.

Burgery serwuj na liściu sałaty z pieczonym burakiem, plasterkami jabłka i plastrem grillowanej cukinii. Doskonałym dodatkiem będzie sos pietruszkowy albo bazyliowe pesto!

 

 

 

Źródło: 

 Marek Zaremba Jaglany Detox