Dzisiaj czas poznać zboże XXI w mimo, iż jest najstarszym zbożem świata.

O czym mowa – amarantus, a konkretniej jego nasiona są pod wieloma względami wyjątkowe, charakteryzuje się wysokimi wartościami odżywczymi i zdrowotnymi.  Już w dawnych czasach zyskał miano złota Inków i do dnia dzisiejszego to określenie przetrwało.

Czym wyróżnia się amarantus?

Zawartość składników odżywczych jest imponująca, gdyż zawiera najwięcej białka spośród wszystkich zbóż i to nie wszystko, bo jeszcze cechuje się najwyższą przyswajalnością przez organizm ludzki. Zawiera komplet aminokwasów egzogennych m.in. lizynę, tryptofan i metioninę,  czyli te, które musimy dostarczyć naszemu organizmowi z pożywieniem, gdyż nie jesteśmy w stanie sami ich syntetyzować. Zwykle aminokwasy egzogenne dostarczamy wraz z białkiem zwierzęcym, dlatego też amarantus stanowi doskonałe źródło białka dla dzieci, wegetarian, wegan, osób chorych na celiakię i oczywiście wrażliwych na gluten (nie zawiera tego białka). Wyróżnia się niezwykle drobną frakcją skrobi, która jest pięć razy łatwiejsza do strawienia od skrobi zawartej w kukurydzy. Ma także najwięcej błonnika ze wszystkich zbóż.

W swym składzie zawiera także mnóstwo makro- i mikroelementów. A mianowicie jest w nim więcej wapnia niż w mleku, więcej magnezu niż w czekoladzie, a pod względem żelaza nie ma sobie równych jest go 5 razy więcej niż w szpinaku. Zawiera takżę fosfor i potas oraz witaminy z grupy B oraz antyoksydanty – witaminy A, C i E. Ze względu na dużą zawartość błonnika korzystnie wpływa na pracę jelit. Nasiona amarantusa zawierają spore ilości skwalenu, który to ma wpływ na wygląd naszej skóry opóźniając procesy starzenia się. Jest także doskonałym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych zmniejszając ryzyko miażdżycy i innych chorób układy krwionośnego.

Ze względu na tak unikatowy skład amarantus polecany jest także sportowcom, kobietom w ciąży, osobom starszym i w okresie rekonwalescencji.

Różne rodzaje amarantusa

W Polsce amarantus dostępny jest w 4 postaciach: mąki, nasion i nasion ekspandowanych, czyli prażonych jak popcorn i płatków.

amarantus ekspandowanyAmarantus ekspandowany jest najbardziej popularny ma białą, chrupiącą formę i jest doskonałym pełnoziarnistym półproduktem do dalszego przetwarzania lub tez do bezpośredniego spożycia. Może stanowić składnik szybkich śniadań, dan obiadowych a także wspaniałych przekąsek czy różnego rodzaju ciasteczek lub deserów. Może być zamiennikiem kasz.

Z kolei mąkę możemy dodawać do wypieków, pozwala wyeliminować większość chemicznych dodatków, przedłuża okres trwałości, a ponadto nadaje wyśmienity orzechowy smak. Może stanowić dodatek do makaronów czy pieczywa oraz do sałatek i zup. Dodanie mąki w ilości 10% do innych mąk nie powoduje zmian w technologii wypieku, przy większym dodatku mąki amarantusowej nalęży po prostu eksperymentować.  Im więcej dodamy amarantusa do potrawy, tym więcej zyska na wartości odżywczej.

Płatkami amarantusa możemy zajadać się zamiast tradycyjnej owsianki, mogą stanowić również składnik różnych koktajli w okresie letnim, bo pamiętajcie – nie robimy ich z mrożonych owoców!

Nasiona amarantusa mogą byś dodawane do potraw gotowanych, duszonych oraz zapiekanek. Można go używać jako zamiennik kaszy jaglanej czy gryczanej lub także można mieszać z kaszami, traktując to jako częściowy zamiennik. Można z niego wytwarzać amarantusowe masło,a także mleko dla alergików. Wyhodowane kiełki doskonale nadają się do sałatek.W Indiach nasiona te są smażone w cukrze jako laddos ewentualnie gotuje się z ryżem, w Himalajach zmielonych nasion używa się do przygotowania naleśnikopodobnych chapattis.

Wg medycyny chińskiej osusza wilgoć i pozytywnie wpływa na płuca.

Czy brzmi imponująco?