Burak czerwony jest znany chyba każdemu z nas! Warzywo z przydomowych ogródków najczęściej spożywane do drugiego dania.

Burak czerwony – składniki odżywcze

Czy wiesz jednak jak wiele składników odżywczych kryje w sobie to warzywo? Oto najważniejsze z nich:

  • Witaminy: beta-karoten – przekształcany w organizmie do witaminy A wpływa na stan skóry i wzrok, witamina C – wzmacnia odporność organizmu, kwas foliowy – zalecany dla kobiet starających się o potomstwo, ponieważ chroni płód przed powstaniem wad układu nerwowego
  • Błonnik pokarmowy – wpływa pozytywnie na pracę jelit, poprawia ich perystaltykę, zapobiega nowotworom jelit
  • Wpływają na podwyższenie libido – dzięki zawartości boru
  • Wskazane w zapobieganiu i leczeniu anemii dzięki wysokiej zawartości żelaza
  • Wskazane przy schorzeniach wątroby, problemach z wydzielaniem żółci – dzięki zawartości betaminy (czerwieni buraczanej) regulującej pracę tego narządu
  • Surowe buraki są źródłem cukru powoli uwalnianego do krwi, dzięki czemu zalecane są dla sportowców
  • Wskazane u osób, które chcą stracić kilka zbędnych kilogramów dzięki dużej zawartości błonnika i witamin z grupy B, które przyspieszają proces przemiany materii
  • Duża zawartość pektyn pomaga usuwać nadmiar cholesterolu, dzięki czemu zapobiega chorobom układu krążenia, m.in. miażdżycy
  • Antocyjany niwelują wolne rodniki dzięki czemu opóźniają procesy starzenia oraz zapobiegają występowaniu chorób nowotworowych

Nieocenione właściwości buraka

Jak widać buraki to warzywa o nieocenionym wpływie na nasz organizm. Zawierają w sobie masę drogocennych witamin i minerałów. Burak jest przede wszystkim bogaty w betainy – naturalny antyoksydant, który wspomagają walkę z wolnymi rodnikami. Z kolei czerwone betaniny odpowiedzialne za jego piękny kolor, niszczą także wolne rodniki, które uszkadzają DNA przyczyniając się do powstawania nowotworów. Dlatego też buraki wspomagają organizm po chemioterapii oraz przy niedokrwistości. Zawarte w nich barwniki – silne przeciwutleniacze wspomagają nasz układ krwionośny. Buraki pomagają również unormować poziom cholesterolu, przeciwdziałają zwapnieniu naczyń krwionośnych. Są obfite w kwas foliowy, który wpływa na prawidłowy rozwój płodu, ale także usuwa homocysteinę, która może wywoływać choroby serca. Jednym zdaniem – są niezastąpione podczas osłabienia organizmu, anemii, ponieważ podwyższają poziom hemoglobiny i wzmacniają krew. Z pozycji Medycyny Chińskiej czerwony kolor stosujemy przy Niedoborach Krwi i wszelkimi dolegliwościami Serca.

Warto także pamiętać o tym, że buraki wspomagają układ odpornościowy. Przyjmowanie buraków w każdej postaci wzmocni nasz organizm i pomoże uniknąć wirusów. Ma także działanie wykrztuśne w przypadku męczącego kaszlu. Ponadto sprawdzą się również w okresie menopauzy. Pomogą przejść ten okres łagodnie. Spożywanie buraków reguluje również pracę układu pokarmowego, dzięki zawartości błonnika poprawia metabolizm i zwalcza zaparcia.

Zastosowanie buraków

Istnieją dwa podstawowe obszary, w których można stosować buraki:

®     W kuchni: soki i surówki, a także przetwory

®     W leczeniu: syrop z buraka stosowany w przeziębieniu, źródło składników mineralnych i witamin  w walce z problemami z wątrobą, w anemii, w oczyszczaniu organizmu

Spróbujmy buraka czerwonego w zupełnie innej postaci – jako sok! Pozwólmy naszemu organizmowi korzystać z tej bomby składników odżywczych każdego dnia!