Rośliny strączkowe są cennym źródłem białka w naszej diecie oraz dobrym zamiennikiem mięsa, które w nadmiarze jest szkodliwe. Z pozycji Medycyny Chińskiej mięso jest produktem najbardziej gorącym termicznie, ale też jest bardzo potrzebne bo jest najbardziej energetyczne, jednak spożycie 2 razy w tygodniu jest wystarczające. Dlatego wprowadzenie do diety roślin strączkowych jest doskonałym rozwiązaniem, to wysokiej jakości białko roślinne. Różne fasole stanowią doskonałą alternatywę na białko dla wegan i wegetarian. Zatem fasola biała, czarna, fasolka mung, adzuki, soczewica i inne powinny znaleźć się na stałe w naszym jadłospisie. Jednak, mimo, że wydaje się to być prostą sprawą, wiele osób nie wie jak gotować fasolę, aby była dla nas dobrze strawialna.

Kluczowe jest odpowiednie przygotowanie fasoli przed gotowaniem. Sposób przygotowania zależy oczywiście od rodzaju i wielkości strączkowych. Inaczej będzie to wyglądać z dużą fasolą jaś, a inaczej z drobną soczewicą. Warto wiedzieć o tym, że rośliny strączkowe zawierają w sobie szkodliwe dla naszego organizmu puryny, dlatego trzeba je poddać odpowiedniemu moczeniu oraz obróbce termicznej. Podczas moczenia fasoli w wodzie usuwane są szkodliwe produkty, które powodują wzdęcia i inne nieprzyjemne dolegliwości. Dlatego kluczowe jest tutaj moczenie fasoli. Zatem jak długo moczyć fasolę i jak najlepiej to robić, by uniknąć dolegliwości żołądkowo-jelitowych?

Biała fasola jaś

Jak moczyć białą fasolę jaś

Moczenie fasoli jaś najlepiej zacząć dzień przed planowanym gotowaniem. Czystą i suchą fasolę moczymy ok 12 godzin, zalewamy wodą, zwykle 4-krotnie więcej wody niż nasion. Pamiętajmy, że pęcznieją i zabiorą dużo wody. Fasolę najlepiej zostawić do moczenia na noc i ugotować dopiero kolejnego dnia. Wodę możemy zmienić raz lub dwa, w zależności od potrzeby. Po namoczeniu wylewamy wodę, płuczemy fasolę pod bieżącą wodą i przekładamy  do garnka z czystą wodą. Tak długie moczenie pozwala pozbyć się substancji, które powodują gazy, a z drugiej strony wtedy gotowanie trwa krócej, bo skórka jest bardziej miękka. Fasola jaś, to duże nasiona, które wymagają długiego moczenia, ale inne strączkowe można moczyć krócej. Generalnie jest taka zasada, im mniejsze nasiona, tym krócej moczymy lub wogóle. Niektórzy twierdzą, iż soczewica nie wymaga moczenia, ja mimo wszystko moczę ok. 30 min.

Jak gotować fasolę jaś

Kolejny etap to gotowanie. Fasolę jaś gotujemy przez kilka minut pod przykryciem, aż na jej powierzchni powstanie piana. Wtedy wylewamy wodę z pianą i płuczemy fasolkę. Kolejny raz zalewamy wodą i gotujemy na małym ogniu, co jakiś czas zbierając łyżką powstającą pianę. Fasolę solimy na końcu, by była miękka, najlepiej 15 minut przed końcem gotowania. Tak ugotowaną fasolę możemy trzymać w lodówce przez 1-2 dni.

Zioła poprawiające strawność

Dzięki tak przyrządzonej fasoli pozbędziemy się z niej szkodliwych substancji i uchronimy nasz organizm przed wzdęciami. Jednak, czy gotowanie można udoskonalić czymś jeszcze, by polepszyć problematyczne w przypadku roślin strączkowych trawienie?

Oczywiście! W tym zadaniu bardzo dobrze sprawdzą się różne dodatki w postaci ziół, w tym np. kminek, majeranek, pieprz, imbir świeży, kmin rzymski, goździki, jałowiec, czosnek, cebulka, hyzop, cząber, liść laurowy, angielskie ziele, wodorosty, curry.

Tak przygotowana fasola będzie doskonałym źródłem cennych wartości odżywczych dla naszego organizmu i pozwoli nam uniknąć męczących dotąd wzdęć.