Bomba witaminowa, czyli co zawiera kasza jaglana

Kasza jaglana produkowana jest z łuskanego ziarna prosa należącego do najstarszych uprawianych roślin. Królowała  w Azji i Europie, a chleb z niej piekli Mongołowie, Tatarzy i narody kaukaskie. W Polsce z kolei najbardziej popularna była w okresie międzywojennym, jednak ziemniaki i inne zboża wyparły ją z naszych stołów. Obecnie stosunkowo rzadko gości jeszcze na naszych stołach – wciąż pojawiają się osoby które po raz pierwszy słyszą o kaszy jaglanej podczas moich konsultacji – jednak wśród osób, które odżywiają się zdrowo staje się nieodłącznym składnikiem śniadań, obiadów i kolacji. Przejdźmy zatem do rzeczy!

Na czym polega fenomen kaszy jaglanej?

Po pierwsze – posiłki przygotowane na bazie kaszy lub mąki jaglanej są smaczne i zdrowe.

Po drugie – kasza jaglana jako jedyna z kasz jest zasadotwórcza co oznacza, że przywraca nam równowagę kwasowo-zasadową. Jak wiecie, blisko 80% naszego społeczeństwa ma zakwaszone organizmy, dlatego też codzienne spożywanie “jaglanki” pomoże nam pozbyć się tego problemu.  W naszej codziennej diecie spożywamy bardzo dużo produktów zakwaszających m.in. mięso, nabiał, ziemniaki, makarony, pierogi, cukier, słodycze, alkohol, napoje typu cola czy kawę. Równoważyć możemy to warzywami typu brokuły, szpinak, szczaw, kalafior, pietruszka, pestki dyni, kapusta, jarmuż i oczywiście kaszą jaglaną.

Po trzecie –  kasza jaglana jest lekkostrawna, nie powoduje wzdęć ani fermentacji w żołądku. Zawiera węglowodany złożone i pełnowartościowe białko. Nie zawiera glutenu, dlatego też nadaję się dla osób chorych na celiakię czy uczulonych na gluten. W handlu dostępna jest kasza jaglana pozbawiona glutenu oraz taka, która może zawierać jego śladowe ilości. Wynika to z faktu, iż u niektórych producentów na tej samej linii produkowane są produkty zawierające gluten i dlatego  podczas pakowania kaszy mogą dostać się śladowe ilości glutenu. W związku z powyższym zawsze warto czytać opisy na opakowaniu i sprawdzać certyfikaty, aby kupić kaszę od producenta specjalizującego się w produktach bezglutenowych. Oczywiście dotyczy to tylko osób chorych na celiakię, dla pozostałych śladowe ilości glutenu nie mają znaczenia.

Po czwarte – kasza jaglana jest źródłem wielu witamin i substancji mineralnych co ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Zawiera witaminy z grupy B: B 1 (tiamina), B 2 (ryboflawina) i B 6 (pirodyksyna) oraz fosfor, potas, wapń, żelazo i miedź. Kasza jaglana zawiera lecytynę i rzadko występującą w produktach spożywczych krzemionkę.

Wpływ kaszy jaglanej na nasz organizm

Tak bogaty skład kaszy jaglanej ma niesamowity wpływ na nasz organizm:

  • Dzięki zawartości krzemu ma leczniczy wpływ na stawy, gdyż odgrywa ważną rolę w procesie mineralizacji kości, a to zapobiega ich odwapnianiu, co w konsekwencji przyspiesza regenerację po urazach. Krzem zapewnia także zdrowy wygląd naszej skóry, włosów i paznokci (nie rozdwajają się i nie łamią). Ponadto utrzymuje w dobrym stanie naczynia krwionośne zapobiegając odkładaniu się w nich cholesterolu
  • Kasza jaglana ma silne właściwości wysuszające i antywirusowe. Stąd jaglankę podaje się przy przeziębieniu i zapaleniu górnych dróg oddechowych. Ale nie tylko, osoby mające w sobie dużo wilgoci czy śluzu (częste katary, katar sienny, spływający śluz po tylnej ściance w gardle, opuchnięte nogi, ręce czy twarz) powinny spożywać kaszę jaglaną przynajmniej 1 raz dziennie. A w okresie jesienno-zimowym można zwiększyć jej spożycie
  • Ze względu na dużą zawartość witamin z grupy B wspomaga układ odpornościowy, poprawia samopoczucie, pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mózgu
  • Lecytyna poprawia pamięć i koncentrację, ma dobroczynny wpływ na wątrobę, gdyż chroni przed tworzeniem się kamieni żółciowych
  • Zawiera antyoksydanty dlatego też chroni nas przed atakiem wolnych rodników
  • Ma działanie alkalizujące, czyli odkwasza organizm, co ma bardzo istotny wpływ na jego funkcjonowanie
  • Nadaje się dla dzieci, osób starszych, mocno osłabionych i profilaktycznie dla wszystkich, którzy dbają o swoje zdrowie

Pyszną jaglankę jedzmy zatem na zdrowie!

Zajrzyj tutaj, aby dowiedzieć się więcej o procesie przygotowania kaszy przed podaniem 🙂