Rośliny strączkowe, czyli cenne źródło błonnika

Rośliny strączkowe są ważną częścią kuchni na całym świecie ze względu na podstawowy argument – to bardzo dobre źródło białka roślinnego, minerałów (magnez, zelazo, fosfor) i witamin oraz błonnika pokarmowego. Co do tego przekonani są wegetarianie, weganie, ale powoli przekonują się o tym także zwolennicy mięsa. Rośliny strączkowe są doskonałą alternatywą dla białka zwierzecego i dlatego warto wprowadzić je do swojej diety.

Brak roślin strączkowych w diecie lub ich odrzucanie są najczęściej spowodowane niewiedzą o ich wartości odżywczej lub nieumiejętnym przygotowaniem. Konsekwencją tego mogą być dolegliwości pokarmowo-jelitowymi np. wzdęcia, zaparcia. To wszystko można wykluczyć stosując odpowiednią formę obróbki.

Przygotowanie roślin strączkowych

Kluczowe w procesie przygotowania roślin strączkowych jest po pierwsze moczenie oraz gotowanie. Długość obu tych czynności zależy oczywiście od wielkości i rodzaju strączkowych. Inaczej będzie to wyglądało w przypadku dużej fasoli jaś, a inaczej z drobną soczewicą. Po odpowiedź na to jak długo moczyć i gotować fasolę zapraszam do poprzedniego artykułu.

Rośliny strączkowe

Białko roślinne

Białko roślinne jest bardzo dobrym zamiennikiem białka zwierzęcego dla wszystkich – dla wegan, wegetarian, ale także osób “mięsożernych”. Obecnie są 2 mody jedni nie jedzą mięsa wogóle, a inni w nadmiarze. Warto to wypośrodkować. Jedzenie nie musi być nudne, a nawet nie powinno. Zamiast mięsnego pasztetu można zrobić z fasoli, dla wielu osób jest to zaskoczeniem, a jednak 🙂

Przepis jest bardzo prosty:

  • Mielimy fasolę
  • Dodajemy ulubione przyprawy
  • Pieczemy w rozgrzanym piekarniku do temp. 180 stopni przez ok. godzinę
  • I gotowe!

Będzie to pyszny dodatek do kanapek lub obiadu. Z takiej masy można również formować małe kotleciki, które po usmażeniu mogą być dobrym pomysłem na obiad.

Rośliny strączkowe, czyli popularne fasolki, które warto znać

  • Fasolka Mung – jest słodka w smaku, chłodna termicznie. Korzystnie wpływa na wątrobę i woreczek żółciowy, wzmacnia płyny Yin, a szczególnie płyny Yin wątroby. Łagodzi ból gardła pochodzący od żołądka oraz wzmacnia Serce. Korzystnie wpływa na nerki, oczyszcza gorąco (zwłaszcza Serca i Żołądka), uspokaja Yang, przeciwdziała toksynom, łagodzi gorąco późnego lata. Ma właściwości oczyszczające i odtruwające; usuwa toksyny i wilgoć, działa moczopędnie – pomaga w usuwaniu obrzęków. Dzięki wysokiej zawartości kwasu foliowego i magnezu pozytywnie wpływa na system nerwowy. Wskazania: obrzęki, zaburzenia oddawania moczu, zatrucie pokarmowe  (zatrucie ołowiem), biegunka, nagłe wysypki skórne, nadciśnienie, cukrzyca.
  • Soczewica – lekko chłodna, słodka, neutralna. Wzmacnia krążenie, Serce i Nerki. Korzystnie wpływa na układ trawienny, jest lekko moczopędna, bogata w żelazo, wapń, wit. B i PP. Wsomaga aktywność i witalność nerek (“esencję Jing”). Sprawdza się przy bezsenności. Soczewicę najlepiej podawać z mięsem (wieprzowiną).
  • Biała fasola jaś – słodka, chłodna, działa korzystnie na Płuca i upiększająco na Skórę. Zwiększa ilość płynów Yin. Odżywia Qi, usuwa wilgoć (zimną i gorącą). Nawilża Płuca i skórę, działa alkalizująco, źródło magnezu, żelaza, wapnia, cynku, witamin A, B1, B2, PP. Obniża poziom cholesterolu całkowitego i LDL. Zawiera saponiny o działaniu przeciwbakteryjnym i hamującym wzrost komórek nowotworowych.
  • Fasola kidney (czerwona) – słodka, neutralno-chłodna. Odżywia Yin Serca i Nerek, wzmacnia Śledzionę, działa moczopędnie. Dodatkowo oczyszcza gorąco, zwiększa ilość płynów Yin, działa diuretycznie, usuwa obrzęki, reguluje poziom cukru we krwi, zmniejsza ryzyko zawału serca. Wskazania: obrzęki, opuchlizna, beri-beri, cukrzyca. Dobre źródło folianów (B9), witaminy K, potasu, fosforu, magnezu, żelaza i miedzi. Jest wskazana przy nadwadze, otyłości, związana z gorącą wilgocią. Odżywia organizm.
  • Czarna fasola – ciepła, słodka. Korzystnie wpływa na Nerki i funkcje rozrodcze. Odbudowuje płyny Yin i krew. Działa moczopędnie, wzmacnia lędźwie i kończyny dolne, korzystnie wpływa na Esencję. Wskazania: bóle dolnej części pleców, słabość kolan, bezpłodność, kamica nerkowa, trudności z oddawaniem moczu.
  • Zielony groszek – neutralny, słodki w smaku. Wzmacnia Śledzionę, Trzustkę i Żołądek. Gotowany z marchewką wpływa na wzmocnienie Qi Śledziony. Co więcej poprawia trawienie, zmniejsza niekorzystny wpływ przeciążonej wątroby na pracę Żołądka i Śledziony-Trzustki. Zmniejsza odwrotny przepływ Qi (np. wymioty, czkawka, odbijanie się, kaszel). Stosowany w przypadkach obrzęków, zaparć, skurczów czy problemów skórnych.
  • Żółty groszek – odżywia Qi śledziony.
  • Soja – słodka, chłodna, działa na Jelito Grube i Śledzionę. Wzmacnia Qi Krwi, oczyszcza gorąco, uspokaja Yang, wzmacnia Śledzionę, nawilża suchość, usuwa nadmiar wody. Wskazania: niedożywienie dzieci, biegunka, obrzęk brzucha, wyniszczenie, wysypki skórne, krwawienia spowodowane urazem. Jest ciężko strawnym produktem. Soi gotowanej nie jada się w Azji. Najpierw trzeba ją uprażyć, a następnie zamarynować w occie. Gotowym produktem z soi jest tofu – serek sojowy, popularny jako zamiennik mięsa lub twarogu w diecie wegańskiej bądź wegetariańskiej. Na jego bazie można przyrządzić tofucznicę (wegańska jajecznica) lub sosy do makaronu. Soja jako roślina strączkowa musi zostać poddana obróbce termicznej.
  • Ciecierzyca – słodka, neutralna, działa na Śledzionę, Żołądek, Serce (samym kształtem nieco przypomina serce). Korzystnie działa na układ trawienny. Bogata w żelazo. Dobre źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych. Uważa się, że wspomaga wytwarzanie spermy i mleka.
  • Fasolka adzuki – lekko chłodna, neutralna, słodko-kwaśna. Ma zdolność do usuwania gorącej wilgoci, dobrze działa na problemy ze skórą. Działa na Serce i Jelito cienkie oraz Śledzionę. Wzmacnia Qi, Krew, Yin, usuwa wilgoć, harmonizuje Krew, leczy obrzęki, przeciwdziała toksynom, sprzyja zmniejszaniu masy ciała, a także wspomaga laktację. Ze względu na działanie moczopędne i wysuszające jest stosowana u osób z objawami Wilgoci i nadmiarem wody w organizmie, w wypadkach leukopenii, żółtaczki oraz w celu wspomagania utraty masy ciała. Wskazania: obrzęki, biegunka, beri-beri, żółtaczka, krwawienia z odbytu, czyraki.
  • Czarna soja – słodka, neutralna, działa na Śledzionę i Nerki. Poprawia krążenie krwi i metabolizm wody. Jest lekko ciepła, sprzyja produkowaniu krwi, wzmacnia Qi śledziony. Jest moczopędna, usuwa szkodliwe toksyny z organizmu. Stosowana do leczenia reumatyzmu, chorób nerek. Pomocna w przypadku osób wyniszczonych, wyczerpanych, wzmacnia organizm i włosy. Niestety jest ciężko strawna.
  • Bób – smak słodki, termika – neutralna. Działa moczopędnie, wzmiacnia śledzionę oraz trzustkę. Usuwa wilgoć, stosowany w leczeniu obrzęków i opuchlizny.
  • Fasolka szparagowa – neutralna, słodka. Wzmacnia Śledzionę, Trzustkę i Nerki, odbudowuje płyny Yin. Stosowana przy cukrzycy, częstym oddawaniu moczu i pragnieniu. Przydatna w leczeniu biegunki i upławów.

Jak poprawić strawność roślin strączkowych?

U niektórych osób spożywanie fasoli i innych roslin straczkowych może powodować mniej lub bardziej problematyczne dolegliwości trawiennie np. gazy, wzdęcia, a nawet rozdrażnienie czy osłabioną koncentrację. Aby tego uniknąć kluczowe jest odpowiednie przyrządzenie. Dlatego warto poznać kilka sposobów dotyczących przyrządzania i spożywania roślin strączkowych, które pomogą wyeliminować wspomniane dokuczliwości.

1.Pamiętaj o dokładnym przeżuwaniu fasoli. Już niewielka ilość tj. kilka łyżek stołowych zapewniają odpowiednią ilość wartości odżywczych.

2. Nie podawaj roślin strączkowych dzieciom poniżej 18. miesiąca, ponieważ ich organizm nie wykształcił jeszcze enzymów niezbędnych do prawidłowego trawienia.

3. Wybierz odpowiednią fasolę, z której strawieniem Twój organizm nie powinien mieć problemu:

  • Soczewica, groszek, fasola mung czy adzuki są najłatwiejsze do strawienia, dlatego można spożywać je regularnie
  • Fasola czerwona kidney, czarna, biała jaś, ciecierzyca są trudniejsze do strawienia, powinno się je spożywać raz na jakiś czas
  • Soja oraz czarna soja są najtrudniejsze do strawienia. Dlatego często poddaje się je fermentacji. Jednak produkty sojowe takie jak: tofu, tempeh, kiełki soi, mleko sojowe czy sos sojowy trawi się łatwo. Warto pamiętać o tym, że nadmierne spożywanie soi może prowadzić do osłabienia funkcji trawiennych i pracy nerek-nadnerczy.

4. Pamiętaj o najważniejszym, czyli odpowiednim moczeniu i gotowaniu fasoli. Podczas tych dwóch procesów nie zapomnij o poprawnym połączeniu składników i przypraw, które poprawiają strawność roślin strączkowych.

Teraz już wiesz jak ważne dla naszego organizmu jest spożywanie i poprawne przyrządzenie roślin strączkowych. Teraz czas byś sam przekonał się o dobroczynnym działaniu strączków i wprowadził je do swojej diety. Powodzenia!