Te drobne fasolki, zwane również fasolą złotą  (Vigna radiata) w kolorze od żółtego do ciemnozielonego należą do rodziny bobowatych i  przybyły do nas z dalekiego wschodu (Indie, Chiny, Malezja), gdzie ze względu na wyjątkowo wysoką zawartość białka stanowią składnik wielu potraw – co więcej mogą być spożywane zarówno w formie surowej (po skiełkowaniu, tzw. kiełki sojowe), jak i gotowanej (w formie dań głównych, zup, past, makaronów, a nawet deserów!). To jeden z najbardziej wartościowych gatunków fasoli.

Jakie fasolka mung daje nam korzyści zdrowotne?

  • jest bogatym źródłem pełnowartościowego białka roślinnego, wapnia, czy fosforu i innych składników odżywczych (żelazo, miedź, potas, cynk, selen, wapń oraz witaminy B1, B2, B5, B6, K, E, C i A)
  • dzięki wysokiej zawartości kwasu foliowego, manganu i magnezu ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie systemu nerwowego (łagodzi stres i napięcie psychiczne) – z tego samego powodu polecana jest kobietom w ciąży;
  • badana wykazały, że dieta z jej udziałem sprzyja obniżeniu ciśnienia (źródło), a także pomaga w regulacji stężenia cukru, trójglicerydów i cholesterolu we krwi (źródło)
  • ma właściwości antyoksydacyjne i przeciwzapalne – dzięki czemu ekstrakt z jej nasion wykorzystywany jest w kosmetyce, jako składnik minimalizujący ryzyko podrażnień
  • znana jest z działania moczopędnego – pomaga pozbyć się obrzęków
  • ze względu na odtruwające właściwości ma korzystny wpływ na wątrobę i woreczek żółciowy
  • spożywana pod postacią kiełków stanowi natomiast bogate źródło witaminy K (43% dziennego zapotrzebowania w 100g) i witaminy C  (23% dziennego zapotrzebowania) (źródło) – warto po nie sięgnąć kiedy dokuczają nam takie objawy jak pękające naczynka, czy częste krwotoki z nosa, które są podręcznikowymi objawami niedoborów wit.
  • w kiełkach fasolki mung znajdziemy również witaminy z grupy B, witaminę E, mangan, miedź, fosfor, magnez, żelazo, potas, cynk i selen oraz białko i błonnik

Dietetycy Chińscy klasyfikują fasolkę mung jako produkt słodki i ochładzający, który wpływa na odbudowę płynów Yin i równocześnie minimalizuje gorącą wilgoć w organizmie, ma wg zasad medycyny chińskiej działanie wspomagające oczyszczanie układu sercowo – naczyniowego. Ponadto wspomagająco stosuje się fasolkę w leczeniu zatruć pokarmowych, biegunki, problemów z pęcherzem (bolesne oddawanie moczu).

Wartości odżywcze w 100 gramach nasion:

woda – 9.05 g, kalorie – 347 kcal / 1452 KJ, białka – 23.86 g, tłuszcze – 1.15 g, cukry – 6.6 g, wapń Ca – 132 mg, żelazo Fe – 6.74 mg, magnez Mg – 189 mg, fosfor P – 367 mg, potas K – 1246 mg, sód Na – 15 mg, cynk Zn – 2.68 mg, miedź Cu – 0.941 mg, mangan Mn – 1.035 mg, selen Se – 8.2 µg, witamina C – 4.8 mg, tiamina B1 – 0.621 mg, ryboflawina B2 – 0.233 mg, niacyna B3 – 2.251 mg, kwas pantotenowy B5 – 1.91 mg, witamina B6 – 0.382 mg, kwas foliowy B9 – 625 µg, witamina K – 9 µg (źródło)

100 g gotowanej (bez soli) fasolki zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na błonnik w 61 proc. , białko w 28 proc., witaminę B9 w 80 proc., mangan w 30 proc. i magnez w 24 proc. (źródło)