Fasolka mung

utworzone przez | Wrz 27, 2014 | DIETETYKA, Strączkowe

Te drobne fasolki, zwane również fasolą złotą  (Vigna radiata) w kolorze od żółtego do ciemnozielonego należą do rodziny bobowatych i  przybyły do nas z dalekiego wschodu (Indie, Chiny, Malezja), gdzie ze względu na wyjątkowo wysoką zawartość białka stanowią składnik wielu potraw – co więcej mogą być spożywane zarówno w formie surowej (po skiełkowaniu, tzw. kiełki sojowe), jak i gotowanej (w formie dań głównych, zup, past, makaronów, a nawet deserów!). To jeden z najbardziej wartościowych gatunków fasoli.

Jakie fasolka mung daje nam korzyści zdrowotne?

  • jest bogatym źródłem pełnowartościowego białka roślinnego, wapnia, czy fosforu i innych składników odżywczych (żelazo, miedź, potas, cynk, selen, wapń oraz witaminy B1, B2, B5, B6, K, E, C i A)
  • dzięki wysokiej zawartości kwasu foliowego, manganu i magnezu ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie systemu nerwowego (łagodzi stres i napięcie psychiczne) – z tego samego powodu polecana jest kobietom w ciąży;
  • badana wykazały, że dieta z jej udziałem sprzyja obniżeniu ciśnienia (źródło), a także pomaga w regulacji stężenia cukru, trójglicerydów i cholesterolu we krwi (źródło)
  • ma właściwości antyoksydacyjne i przeciwzapalne – dzięki czemu ekstrakt z jej nasion wykorzystywany jest w kosmetyce, jako składnik minimalizujący ryzyko podrażnień
  • znana jest z działania moczopędnego – pomaga pozbyć się obrzęków
  • ze względu na odtruwające właściwości ma korzystny wpływ na wątrobę i woreczek żółciowy
  • spożywana pod postacią kiełków stanowi natomiast bogate źródło witaminy K (43% dziennego zapotrzebowania w 100g) i witaminy C  (23% dziennego zapotrzebowania) (źródło) – warto po nie sięgnąć kiedy dokuczają nam takie objawy jak pękające naczynka, czy częste krwotoki z nosa, które są podręcznikowymi objawami niedoborów wit.
  • w kiełkach fasolki mung znajdziemy również witaminy z grupy B, witaminę E, mangan, miedź, fosfor, magnez, żelazo, potas, cynk i selen oraz białko i błonnik

Dietetycy Chińscy klasyfikują fasolkę mung jako produkt słodki i ochładzający, który wpływa na odbudowę płynów Yin i równocześnie minimalizuje gorącą wilgoć w organizmie, ma wg zasad medycyny chińskiej działanie wspomagające oczyszczanie układu sercowo – naczyniowego. Ponadto wspomagająco stosuje się fasolkę w leczeniu zatruć pokarmowych, biegunki, problemów z pęcherzem (bolesne oddawanie moczu).

Wartości odżywcze w 100 gramach nasion:

woda – 9.05 g, kalorie – 347 kcal / 1452 KJ, białka – 23.86 g, tłuszcze – 1.15 g, cukry – 6.6 g, wapń Ca – 132 mg, żelazo Fe – 6.74 mg, magnez Mg – 189 mg, fosfor P – 367 mg, potas K – 1246 mg, sód Na – 15 mg, cynk Zn – 2.68 mg, miedź Cu – 0.941 mg, mangan Mn – 1.035 mg, selen Se – 8.2 µg, witamina C – 4.8 mg, tiamina B1 – 0.621 mg, ryboflawina B2 – 0.233 mg, niacyna B3 – 2.251 mg, kwas pantotenowy B5 – 1.91 mg, witamina B6 – 0.382 mg, kwas foliowy B9 – 625 µg, witamina K – 9 µg (źródło)

100 g gotowanej (bez soli) fasolki zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na błonnik w 61 proc. , białko w 28 proc., witaminę B9 w 80 proc., mangan w 30 proc. i magnez w 24 proc. (źródło)

 

O mnie

ELŻBIETA KASZTELANIEC

Mikrobiolog
Dietetyk Medycyny Chińskiej
Pomagam odzyskać zdrowie poprzez zastosowanie prawidłowej diety opartej na Tradycyjnej Medycynie Chińskiej liczącej aż 3000 lat!
Prowadzę szkolenia i konsultacje indywidualne.

Więcej  o mnie

Wyszukaj

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Najbliższe wydarzenie

DOŁĄCZ DO GRUPY NA FB

Dołącz do społeczności, która jest zainteresowana zdrowym odżywianiem w oparciu o zasady Dietetyki Tradycyjnej Medycyny Chińskiej.
Znajdziesz porady, przepisy oraz informacje o dietetycznych wydarzeniach.
Dzielimy się wiedzą i wymieniamy doświadczeniem.

Share This